Fisk & Skaldjur, Ost, Potatis & Rotfrukt, Soppor & Såser creme fraiche, fetaost, lax, olivolja, parmesanost, peppar, pesto, potatis, salt, smör, sparris, vitlök

Pesto- och fetalax med klyftpotatis och fetakräm

Åh herregud vad jag är mätt nu! Och lycklig. Jag lyckades faktiskt laga något av det godaste jag har ätit på mycket jävla länge! Köpte hem lite lax igår så då fick det bli något med det. Gaah så gott det blev!



Såhär gjorde jag:

Laxen
Rensa laxen och skär i portionsbitar (eller köp färdiga frysta som jag gjorde;P)
Olja en ugnsfast form och lägg ner laxbitarna i den.
Bred över ett generöst lager med pesto över varje laxbit.
Mosa fetaost och strö över laxen.
Salta peppra och ha riv lite parmesanost över.
Skjutsa in i ugnen på 220 grader i 15-20 minuter.

Klyftpotatisen
Skölj och borsta potatisen och skär i klyftor.
Koka potatisen så att den blir nästan färdig i lättsaltat vatten.
Häll av potatisen och ner med det i en stekpanna med smör i.
Fräs potatisen så att den får färg.
Salta och peppra.

Fetakrämen
Mosa fetaost och blanda med creme fraiche.
Pressa ner vitlök och salta och peppra.

Servera hela kalaset med grönsaker (Psst.. sparris passar utmärkt till)