Bullar & Muffins, Frukt & Bär, Godis bakpulver, florsocker, hallon, hallonmumrik, lakrits, lakritskola, mjöl, smör, socker, vaniljsocker, vatten, ägg

Hallon- och lakrits muffins

Igår när jag precis skulle somna så fick jag en uppenbarelse. Lakrits- och hallonmuffins. Eftersom jag hade Cattis här på middag ikväll så var jag ju tvungen att hitta på någonting att fika på efter, och gärna då muffins eftersom de går snabbt att göra, jag hade nästan allt hemma och de går lätt att frysa in.
Då kom jag på det. Den perfekta kombinationen. Varför har jag aldrig hört talas om lakrits- och hallonmuffins förut?
Eftersom jag inte hittade något recept på det idag så fick jag experimentera lite.. Men fasen vad gott det blev. Klart fem av fem stjärnor från mig och Cattis :)

Här har ni receptet till ca 24 normalstora muffins:

Muffins
200g smör
4 ägg
5 dl socker
3 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 dl mjöl
1 dl finhackad Kick lakritskola
2 dl hallon

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser. Klicka ut smeten i normalstora muffinsformar och grädda i ugnen i ca 10 minuter. Lår muffinsarna svalna. Glasyren gör du enkelt genom att blanda lite vatten med mycket florsocker, det ska bli riktigt trögflytande, och har i karamellfärg av eget val (mitt självklara val är rosa såklart ;P). Smeta på glasyren på myffinsarna. Krossa godis (typ hallonmumrikar eller liknande) och strö över muffinsarna.
Voila!