Morotssoppa med kokos

Här är soppan som jag gjorde för ett par dagar sedan och den blev verkligen god! Snabbt gick det att göra den också! Skippade dock färsk ingefära eftersom... jag inte hade någon..
Men jag öste i lite ingefärakrydda istället. Sen hade jag i lite kcyklingfond också.. Kan ju aldrig helt hålla mig till ett recept :S

Men gott blev det!



Till 4 stora portioner behöver du:

500 g morötter
4 rödlökar (eller 1 röd och en gul istället, som jag)
4 vitlöksklyftor (eller två enorma, som jag)
3 cm färsk ingefära (eller ingefärskrydda,  som jag)
1 röd chili (eller ingen, som jag)
4 msk sesamolja (funkar fint med olivolja också, som jag hade)
2 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
8 dl kokosmjölk
2 1/2 dl vatten (och kanske lite koncentrerad grönsak, och kycklings fond, som jag)
salt
svartpeppar

Toppa  eventuellt med:

rostade kokosflingor
persilja



Gör såhär:

Skala och skiva morötter, lök, vitlök och ingefära.
Dela chilin, skrapa ur fröna och hacka den.
Fräs allt tillsammans med spiskummin i en kastrull med olja.
Tillsätt gurkmeja, kokosmjölk och vatten (ev buljing), låt småkoka ca 10 minuter.
Mixa soppan slät, värm upp den och smaksätt med salt och peppar.
Garnera gärna med persilja och rostade kokosflingor.
Servera med bröd.