Lemon meringue pie

Här har vi en av mina favoritpajer genom tiderna. (Jag är en pajperson) Även det här receptet har jag fått från min mamma. Vet inte var det kommer ifrån urspungligen men det är ju typ en klassisk amerikansk Lemon meringue pie. Åh så gott!

Pajbotten:
100 g smör
2½ dl vetemjöl
2-2½ msk vatten

Citronkräm:
1½ dl socker
2 msk potatismjöl
2½ dl vatten
3 msk citronsaft
rivet skal av 1 citron
2 äggulor
1 msk smör

Marrängmassa:
3 äggvitor
6 msk socker

Hacka smöret i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta hastigt ihop allt till en deg. Ställ den kallt i en liten stund. Kavla ut degen till en rund form så stor att den täcker pajformens botten och kanter. Nagga pajskalet i botten och på kanterna med en gaffel. Grädda bottnen i 200 grader i ugnen i ca 25 minuter.
Blanda ingredienserna till fyllningen i en kastrull. Låt blandningen koka upp och vispa hela tiden ordentligt. Låt krämen kallna. Häll den därefter i det kalla pajskalet i formen. Vispa vitorna till hårt skum och ströa ner sockret. Bred marrängmassan över krämen. Grädda i 200 grader tills den fr gyllenbrun färg, ca 10 min.