Rökt laxjansson

Jag tillhör en av alla de som inte är så superförtjust i vanlig hederlig svensk jul-jansson.
Men egentligen är det nog anjovisen som jag inte riktigt tycker passar in i gratängen.
Så ikväll när jag och M firade vår egen lilla lill-jul med julmiddag så hittade jag på min egen version av Janssons frestelse. En kallrökt laxjansson! Himla gott blev det och det kan nog passa sig som en egen rätt också.

Men nu blev det alltså en mini-variant till julbordet!





Till ca fyra portioner behöver du:
4 stora fasta potatisar
4 skivor kallrökt lax (fungerar säkert bra med varmrökt också)
2 vitlöksklyftor
3 dl grädde
salt & peppar
2 dl riven ost

 

 

Gör såhär:
Skölj, skala och strimla potatisen.
Fördela hälften av potatisen i fyra ugnsfasta portionsskålar.
Lägg i en skiva lax i varje skåll och täck med resten av potatisen.
Pressa ner vitlöken i grädden och smaka av med salt och peppar.
Häll gräddblandningen över potatisen i skålarna och toppa med riven ost.
Skjuts in i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter tills potatisen är klar och frestelsen har fått fin färg.

Klart!