Gratänger & Matpajer, Kyckling & Fågel, LCHF creme fraiche, dijon, dijonsenap, fransk senap, grillad kyckling, grädde, grönpeppar, kyckling, peppar, senap, smör, soja, soya, vispgrädde

Kycklingratäng med grönpepparsås

Häromdagen gjorde jag en kycklingratäng som jag hade hittat receptet på hos Matplatsen.
Massvis med folk som hade kommenterat receptet med "Åååååh jag älskar den gratängen" eller "Vi brukar äta det varje dag hos mig"... typ.
Så det verkade ju som den fått jäkligt bra betyg. Alltså var jag tvungen att prova den!
Och god var den minsann! När jag smakade på såsen på kvällen så var den inte speciellt god, men dagen efter när den var färdig (ja jag förberedde den kvällen innan eftersom den tydligen blev godast om den fick stå och dra sig i ett par timmar) blev den riktigt god!
 


Så här har ni receptet!

Ingredienser till 4 personer:
1 grillad kyckling
1 msk smör
1 msk fransk senap
2 msk soya
1/2 msk grönpeppar
2 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche

Gör såhär:
Rensa den grillade kycklingen.
Lägg köttet i en form.
Häll såsen över köttet och låt stå i ca 2 timmar (Det blir godare om den får stå längre, tex över natten).
Värm sedan i ugn, 225 grader ca 15 min och servera med en rejäl sallad (eller ris).


Lätt som en freakin' plätt :)