Thailänska fiskkakor och sweetchili dressing



Dessa små godingar lagade jag till middag igår. Jag älskar annorlunda fiskrecept! Nog för att Grillad lax med poatatis och romsås alltid går hem. Men man kan ju inte gärna äta det en gång i veckan. Egentligen bör man nog äta fisk typ.. tre gånger i veckan? Men så ofta blir det ju knappast! 
Kanske är det på grund av bristen på schyssta fiskrecept!
Men här har ni i alla fall ett väldigt schysst sådant!
Enligt receptet ska man fritera fiskbullarna, vilket jag gjorde, men det går nog minst lika bra att steka dem i stekpannan tror jag!


Fiskkakorna:
400 g hokifílé
3 msk Thai Red Curry
1 äggula (jag använde en matsked vispgrädde istället)
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 msk socker
100 g haricots verts

Sweetchili dressingen:
1 dl vatten
1 dl socker
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk chiliflingor
2 msk jordnötter

Börja med dressingen:
Hacka jordnötterna fint.
Blanda vattnet, sockret och vinägern i en kastrull och koka upp.
Stäng av plattan och häll i jordnötterna och chiliflingorna och låt svalna.

Gör sedan fiskkakorna:
Mixa alla ingredienser till fiskkakorna i en matberedare.
Forma till platta kakor, 5 cm i diameter.
Fritera dem gyllenbruna i fritös eller i stekpanna i rikligt med olja.
Låt rinna av på hushållspapper.


Till fiskkakorna åt vi ris, strimlade morötter med sötsura dressingen. Sedan tycker jag om att blanda sån där vanlig Sweetchili sås med creme fraiche och ha som sås, det svalkar upp det hela lite om det är starkt.
Detta är btw inte starkt.