Hemmagjort potatismos

Alla som känner mig vet att jag är en riktig sucker för potatis i alla dess former. Jag är ett riktigt potatis-barn!
Men jag har en favorit. Potatismos! Och här spelar det faktiskt inte någon roll om det är hemmagjort eller pulvermos, det funkar i vilket fall!

Men, det är ju en helt annan charm med riktigt hemmagjort potatismos!



Detta behöver du till ca fyra portioner:
ca 1 kg mjölig potatis
1 dl mjölk
25 g smör
kryddor

Gör såhär:
Skala potatisen och skär i mindre bitar.
Koka i rikligt med saltat vatten tills den blivit riktigt mjuk.
Häll av vattnet och mosa potatisen till... ja, mos.
Blanda ner mjölken och smöret.
Vispa gärna med en elvisp så blir moset riktigt fluffigt och fint.
Krydda med valfri krydda, jag brukar använda allkrydda, men vilken krydda man än tycker om funkar nog.

Servera till.. Vad som helst! Men klassikerna är väl till fiskpinnar, köttbullar, korv och liknande!